اقدامات معاونت امور زنان برای زنان سرپرست خانوار

معاونت امور زنان و خانواده درجهت کاهش مشکلات زنان سرپرست خانوار اقداماتی انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به رفع ابهام از تعریف زنان سرپرست خانوار و همکاری با نهادهای مختلف اشاره کرد.

0

به گزارش به دخت و به نقل از ایسنا، مبحث زنان و خانواده یکی از اصلی ترین مباحثی است که در دستور کار دولت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار گرفته است. مبحثی گریزناپذیر و متشکل از مسایلی که یکی از ارکان اصلی جامعه را تحت الشعاع خود قرار می دهد. افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در نهایت موجب زنانه شدن فقر و ناپایداری خانواده می‌شود.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گزارش عملکرد سال 1393 خود به مواردی در خصوص اشتغال زنان سرپرست خانوار اشاره دارد. از جمله آن‌ها تفاهمنامه‌هایی بود که بین دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه به منظور ارتقاء جایگاه معیشتی زنان سرپرست خانوار به امضاء رسید. تفاهمنامه همکاری با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در محور توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی با اولویت زنان سرپرست خانوار با موضوع ارتقاء شاخص‌های توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زنان روستایی و بسط و گسترش زمینه‌های فعالیت موثر آنان در خانواده و اجتماعات روستایی و مناطق محروم از دیگر تفاهم نامه‌ها بود.

 

همکاری های صورت گرفته

همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با کمیته امداد امام خمینی(ره) به امضای تفاهم نامه‌ای منتهی شد که محور موضوعی آن تقویت وضعیت اقتصادی و درآمدزایی زنان سرپرست خانوار واجد شرایط با اولویت مناطق محروم بود. همچنین در بحث توان‌افزایی زنان و خانواده، برنامه مشترک معاونت و صندوق جمعیت ملل متحد (2014) با موضوع «تقویت ظرفیت ملی در جهت تدوین و اجرای برنامه حمایتی برای نهاد خانواده، خانواده‌های دارای سرپرست زن و زنان کم بضاعت»به اجرا رسید و تشکیل کارگروه حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانوار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد شد.

 

رفع ابهام از تعریف زن سرپرست خانوار

در امور اقتصادی نیز مبحث اشتغال و کارآفرینی و سند سیاستی- اجرایی اشتغال پایدار زنان با تاکید بر رویکرد تعادل بخشی به بازار کار، کاهش نرخ بیکاری و توسعه فرصت‌های شغلی برای زنان با اولویت دختران فارغ التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار تدوین شد.

در این میان پیشنهاد رفع ابهام از تعریف زن سرپرست خانوار در قوانین به معاونت توسعه سرمایه انسانی ریاست جمهوری داده شد تا بیش از پیش در امر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار همکاری و همراهی های لازم صورت گیرد البته پیشنهاداتی هم در حوزه استخدامی زنان شاغل جهت لحاظ در لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری ارائه شد.

از جمله این پیشنهادات می توان به موارد پیشنهاد الحاق یک تبصره به ماده 42 (افزودن 3 سال به حداکثر سن استخدام زنان شاغل)، تبدیل وضعیت استخدامی زنان سرپرست خانوار، اصلاح مقررات عائله مندی، استفاده از توان و ظرفیت زنان توانمند در پست‌های مدیریتی و تکلیف دستگاه‌ها در این زمینه، حق امنیت شغلی، اخلاقی، بهداشتی و ایمنی و رعایت عفاف در محیط کار، کاهش ساعات کار بانوان معلول و یا دارای فرزند معلول، زنان سرپرست خانوار و یا دارای همسر و فرزند بیمار صعب العلاج و نیز کارکنان مردی که دارای این شرایط خاص باشند، اشاره کرد.

بازنشستگی پیش از موعد بانوان و رفع مشکلات فعلی افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه از جمله موارد پیشنهادی دیگر بود. پیشنهاد در خصوص جلوگیری از جمع آوری مهدکودک ها و افزایش تعرفه متناسب و اجرای دورکاری برای بانوان سرپرست خانوار، دارای فرزند خردسال و دبستانی و فرزند دو قلو و افراد معلول نیز جزو موارد دیگری است که می‌توان به آن از به عنوان اقدامات معاونت امور زنان ریاست جمهوری اشاره کرد.

/انتهای متن/

درج نظر