افزایش نگران‌کننده خشونت‌های خانگی در سال‌های اخیر

ایلنا: معاون سابق ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: طلاق، اعتیاد، فقر و بیکاری ارتباط تنگاتنگ با خشونت دارد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایلنا، محمود گلزاری در جلسه کمیته ملی پیشگیری از خشونت با اشاره به تشکیل جلسه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور رئیس جمهور در ارتباط با پیشگیری از خشونت و عوامل بروز خشونت گفت: طلاق، اعتیاد و خشونت سه آسیب جدی در جامعه هستند که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی هستند.

وی ادامه داد: یک ماه پیش گزارشی در شورا مطرح شد و همچنین به گزارش‌های بین‌المللی در خصوص خشم و خشونت در کشور ما اشاره شد، لذا کمیته ملی پیشگیری از خشونت می‌تواند در راستای گزارش عملی قوه قضائیه به شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کند و ضروری است؛ همکاری شورا نیز با این کمیته بیشتر باشد.

گلزاری با تاکید براینکه مطالعات بین المللی نشان می‌دهد که عوامل محیطی مانند خشکسالی، آلودگی هوا و ترافیک می‌تواند؛ باعث بروز خشونت شود، خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از خشونت ضروری است؛ مهارت‌های اجتماعی از دوران مدرسه پیگیری شود چنانکه آمارها نشان می‌دهد بسیاری از رفتارهای خشونت آمیز به دلیل نداشتن مهارت‌های اجتماعی است.

معاون سابق ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه خشونت از طریق اینترنت، ماهواره و گاهی فیلم‌های ساخت داخل بازنمایی می‌شود به ارتباط تنگاتنگ الکل و مواد مخدر با خشونت اشاره کرد و افزود: افزایش اعتیاد در کل در کشور، مصرف شیشه و پایین آمدن سن اعتیاد از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از افزایش نگران‌کننده خشونت‌ خانگی از جمله کودک‌آزاری و همسرآزاری طی سال‌های اخیر خبر داد و  گفت: طلاق، اعتیاد، فقر و بیکاری ارتباط زیادی با خشونت دارند و نقصان مسائل قانونی و مجازات های مناسب و عدم رسیدگی به قربانیان خشونت به ویژه قربانیان تجاوز مسئله‌ای جدی است.

گلزاری خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که پسران قربانی تجاوز خود در آینده می‌توانند؛ تبدیل به متجاوزینی بزرگ شوند که خفاش شب نمونه ای از این افراد است و چنانچه به قربانیان خشونت رسیدگی نکنیم خشونت بازتولید خواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به راه‌اندازی کلینیک کنترل خشم با حمایت شهرداری تهران در منطقه 7 شهرداری تهران گفت: قرار بود کلینک‌های دیگری نیز راه‌اندازی شوند، اما به دلیل تردید‌های ایجاد شده در شورای شهر مبنی بر اینکه آیا درست است بگوییم خشونت در جامعه زیاد است این کار صورت نگرفت.

وی تاکید کرد: این برخوردهای سطحی کار را برای ما مشکل می‌کند و باید در دو حوزه مقابله با خشم و افزایش بخشش کاری انجام داد.

/انتهای متن/

درج نظر