افزایش نرخ سالمندی در زنان جامعه

مشاور رییس جمهور در امور زنان گفت: جمعیت زنان کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود که با اجرای سیاست‌های جمعیتی باید از آن جلوگیری کرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر مولاوردی مشاور رییس جمهور در امور زنان امروز در همایش روز جهانی جمعیت اظهار داشت: مقوله جمعیت از اساسی‌ترین عوامل سنجش قدرت هر کشور به شمار می‌رود که جایگاه والایی را در سیاست‌های راهبردی کشور به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت می‌تواند نقش زیادی در اقتصاد ملی و توسعه پایدار داشته باشد، گفت: سیاست‌گذاری‌های لازم برای آموزش و بهداشت با توجه به منابع در دسترس باید صورت گرفته باشد در غیر این صورت نرخ بالای رشد جمعیت می‌تواند به چالشی جدی برای کشور تبدیل شده و امنیت و اقتدار را به خطر بیاندازد.

مولاوردی بیان کرد: طبق آمار دفتر بهبود جمعیت وزارت بهداشت در سال 94 نرخ باروری با اندکی بهبود همراه بوده و به 1.9 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه شاهد تغییر در الگوی سنی باروری در زنان ایران و افزایش آن به بالای 30 سال هستیم، تصریح کرد: 40 درصد تولدها در 9 ماه اول سال 94 مربوط به مادران بالای 30 سال بوده که افزایش سن مادران به بالای 35 سال خطر نواقص مادرزادی را در فرزندان به همراه دارد و هزینه‌های فراوانی را برای انجام آزمایش‌ها و غربالگری‌های مربوطه رقم می‌زند.

مشاور رییس جمهور در امور زنان امروز درباره وضعیت سالمندان کشور اظهار کرد: نرخ سالمندی 8.2 درصد است که در سال 93 این نرخ کمتر از 8 درصد بوده و حاکی از جمعیت 6 میلیون و 500 هزار نفری بالای 65 سال است.

وی افزود: بر اساس برآورد مرکز آمار، در سال 95 بیش از 10 درصد جمعیت ایران در بالای 60 سالگی قرار می‌‌گیرند که در سال 1415 با عبور از نرخ 12 درصدی سالمندی جمعیت کشور با پیری مواجه خواهد شد.

مشاور رییس جمهور در امور زنان کاهش نیروی کار و از بین رفتن موازنه بین منابع و مصارف صندوق‌های بیمه‌ را از دیگر مشکلات کشور با روند رو به رشد جمعیت سالمندی دانست و افزود: تداوم روند افزایش سن ازدواج با توجه به آمار طلاق 4.4 درصدی از دیگر مشکلات جمعیتی کشور است که خوشبختانه روند فزاینده طلاق تا حدودی آهسته شده است.

مولاوردی تغییر در الگوی تشکیل خانواده و افزایش طلاق‌های عاطفی را از دیگر موارد قابل تامل در الگوی جمعیت کشور عنوان کرد و گفت: 14.4 خانواده‌های ایرانی بدون فرزند و 18 درصد آنها تک فرزند هستند که اجرای سیاست‌های تنظیم جمعیت در دهه 70، تغییر نگرش در سبک زندگی و شرایط دشوار اقتصادی و جمعیتی از عوامل افزایش تک فرزندی و به موجب آن فرزند سالاری در بین خانواده‌های کشور است.

وی تصریح کرد: معیارهای ازدواج به ثروت، خوش تیپی و میزان درآمد تغییر پیدا کرده و موجب کاهش نرخ آن در سال‌های اخیر شده است.

مشاور رییس جمهور در امور زنان با اعلام اینکه افزایش میزان تحصیلات جزو اصلی‌ترین عوامل کاهش نرخ جمعیت است، گفت: سیاست‌گذاری وزارت بهداشت، توجه به درمان ناباروری و روش‌های درمانی آن برای 3 میلیون زوج نابارور و همزمان حذف سیاست‌های کاهش جمعیت و بودجه آن از برنامه‌های سیاست‌های کلی جمعیت مقام معظم رهبری است که اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی و متولی جمعیت کشور باید صورت پذیرد، اظهار کرد: در صورت تداوم روند کنونی دولت یازدهم در راستای ثبات اقتصادی احتمالا نرخ رشد جمعیت در سال 95، 1.5 درصد افزایش خواهد یافت.

/انتهای متن/

درج نظر