افزایش فرصت‌های شغلی کمیته امداد به ۲۶۶ هزار شغل در سال ۹۵

معاون اشتغال کمیته امداد از افزایش فرصت‌های شغلی کمیته این نهاد به ۲۶۶ هزار شغل در سال ۹۵ طی تفاهمنامه‌ای میان کمیته امداد و وزارت کار خبر داد.

0

به گزارش به دخت به نقل از تسنیم، محمد امید در نشست خبری امروز خود با اشاره به اهمیت اشتغال در کمیته امداد به بحث اشتغال خانواده‌های مددجو اظهار داشت: طی سالهای گذشته و بند توانمندسازی و اشتغال خانواده‌های مددجو رو به رشد بوده و گرایش به سمت توانمندسازی خانواده‌ها بیشتر شده است.

وی ادامه داد در دو دهه اول شروع به کار کمیته امداد فقط 7 درصد اعتبارات صرف اشتغال می‌شد اما این رقم امروز به حدود 50 درصد رسیده است و سال گذشته در این زمینه هزار و 750 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد و این در حالی بود که اعتبار حمایتی ما 1600 میلیارد تومان بود و پیش‌بینی می‌کنیم در سال 95 این رقم 50 درصدی به 75 درصد برسد.

معاون اشتغال کمیته امداد تصریح کرد: رقم 75 درصدی مذکور به دلیل مصوبه مجلس در حذف یارانه 3 دهک بالای جامعه است که در بحث اشتغال کمیته امداد صرف می‌شود.

امید در تشریح سیکل 5 مرحله‌ای اشتغال کمیته امداد گفت: مرحله اول استعدادسنجی در سطح کشور است که در حال حاضر کارشناسان ما با صرف اعتبار 10 میلیارد تومانی در حال بازشناسایی استعدادها هستند. براساس آمار اولیه این طرح 800 هزار مددجو که در سن 10 تا 65 سال قرار دارند آماده اشتغال هستند.

وی افزود: مرحله دوم اشتغال در کمیته امداد آموزش است که این آموزش‌ها قبل و حین اشتغال به صورت رایگان به مددجویان ارائه می‌شود و سال گذشته 330 هزار نفر از این آموزش‌ها استفاده کردند.

معاون اشتغال کمیته امداد خاطرنشان کرد: اشتغال در کمیته امداد به دو صورت کاریابی و پرداخت تسهیلات است در زمینه کاریابی 26 هزار نفر مشغول به کار شدند و در زمینه پرداخت تسهیلات نیز این تسهیلات بین 5 تا 100 میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی و 5 تا 75 میلیون تومان از منابع بانکی است. منابع کمیته امداد برای ارائه تسهیلات به مددجویان به صورت 80 درصد از محل قرض‌الحسنه بانک‌هاست که سال 94 اعتباری بالغ بر 1200 میلیارد تومان در این زمینه تخصیص داده شد. منابع بعدی ما برای ارائه تسهیلات صندوق اشتغال نیازمندان کمیته امداد، صندوق توسعه ملی و کمک‌های مردمی است که رقم این کمک‌ها در سال گذشته 35 میلیارد تومان بوده است.

امید همچنین گفت: مرحله چهارم اشتغال در کمیته امداد نظارت بر طرح‌های اشتغال بین یک تا 5 سال توسط ناظرین متخصص هر طرح است که عملکرد و موفقیت آن را می‌سنجد. مرحله پنجم نیز بازاریابی است و پایدارسازی طرح‌ها شامل بیمه‌شدن طرح، تامین مواد اولیه و کمک به فروش محصولات است.

وی ادامه داد: در تفاهمنامه‌ای که میان وزارت کار و کمیته امداد امام خمینی در حال انعقاد است، بنابراین است که 130 هزار فرصت شغلی ایجاد شده در سال 94 به 266 هزار فرصت شغلی تبدیل شود که این نیاز در سال 95 به 3800 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند. پیش‌بینی می‌کنیم که این تفاهمنامه در روز سوم خرداد در خرمشهر به امضا برسد.

معاون اشتغال کمیته امداد با اشاره به خودکفای 400 هزار خانواده مددجو از سال 90 تا 93 خبر داد و گفت: آمار سال 94 هنوز مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد تعداد 100 هزار خانواده خودکفا شده باشند. همچنین حدود 6 درصد دام کشور و 16 درصد صنایع دستی، 10 درصد حمل و نقل بین‌شهری و درون شهری و 13 درصد صیادی کشور در اختیار خانواده‌های کمیته امداد است.

وی افزود: سال گذشته تعداد 2 هزار تراکتور و 3 هزار نیسان و وانت برای مددجویان خریداری شد و 30 میلیارد تومان نیز از بانک سینا برای خرید نیسان در مناطق محروم دریافت کردیم.

امید با اشاره به مصوبه هزار میلیارد تومانی تسهیلات بانکی مددجویان در سال 95 افزود: سال گذشته 106 هزار تسهیلات به مددجویان پرداخت شده است که به طور میانگین به هر فرد 15 میلیون تومان اختصاص داده شده است ضمن اینکه وام‌های 70 میلیونی به مددجویانی پرداخت می‌شود که بتوانند کارآفرینی داشته و حداقل 5 نفر را مشغول به کار کنند.

/انتهای متن/

درج نظر