افزایش درخواست برای سقط جنین قانونی

آمار پزشکی قانونی در شرایطی از افزایش3/15 درصدی افزایش درخواست مجوز برای سقط جنین خبر می‌دهند که سقط جنین قانونی در کشور ما محدودیت‌های زیادی دارد و افراد تنها در شرایطی می‌توانند دست به سقط بزنند که ادامه بارداری برای مادر یا نوزاد خطرناک باشد. مراجعه برای کسب مجوز سقط درمانی در استان تهران در امسال نسبت به سال گذشته 3/15 درصد افزایش داشته است.

0

به گزارش به دخت به نقل از آرمان، یک‌هزار و 446 نفر از ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال برای دریافت مجوز سقط درمانی (جسمانی) به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند. این درحالی است که سال گذشته در همین مدت یک‌هزار و 245 نفر برای درخواست صدور مجوز سقط درمانی مراجعه کردند که این رقم امسال 3/15 درصد افزایش داشته است. تعداد درخواست برای صدور مجوز سقط درمانی (جسمانی) در آذر ماه نیز با چهار درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 143 نفر اعلام شده است. شرایط ضروری برای صدور مجوز سقط درمانی به دو گروه شامل ناهنجاری‌های جنینی و وجود یک بیماری جدی در مادر است. تشخیص قطعی ناهنجاری با آزمایش ژنتیک یا سونوگرافی معتبر، ناهنجاری یا ناهنجاری‌هایی که موجب حرج مادر شود، رضایت آگاهانه و کتبی مادر، سن بارداری کمتر از 19 هفته براساس سونوگرافی سریالی معتبر و اینکه حرج مادر توسط سه متخصص مربوطه تشخیص و به تایید پزشکی قانونی برسد، از عوامل اصلی برای گرفتن مجوز سقط درمانی از مراکز پزشکی قانونی است.

در دسترس قرار گرفتن داروهای سقط جنین
افزایش آمار سقط جنین را حتی قبل از این از میان اظهارنظرهای کارشناسان می‌شد استننباط کرد. دو هفته قبل، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره سهولت تهیه داروهای سقط جنین توسط مردم گفت: «این دارو‌ها به وفور در بازار آزاد در دسترس خانم‌ها هست و هر فردی می‌تواند به راحتی این دارو‌ها را تهیه کند.» شیرین نیرومنش با بیان اینکه آمار دقیقی از سقط‌جنین‌های غیرقانونی در کشور وجود ندارد، گفت: «ارائه آمار درباره سقط‌جنین به دلیل اینکه این کار اغلب در خفا انجام می‌شود، ممکن نیست.» او با اشاره به لزوم نظارت بیشتر بر مطب‌هایی که سقط جنین را به طور غیرقانونی انجام می‌دهند، گفت: «البته مراجعه به مطب‌ها و مکان‌های آلوده نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است، اما سال‌هاست افرادی که قصد سقط جنین غیرقانونی دارند، دارو‌ها را به راحتی و چند برابر قیمت از بازار سیاه تهیه می‌کنند.» او با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های گذشته قبح سقط جنین در جامعه از بین رفته است، گفت: «برخی خانواده‌ها که شرایط روانی و اقتصادی ندارند، به خودشان اجازه می‌دهند بدون توجه به اینکه سقط جنین چقدر خطرناک است و چه عوارضی دارد اقدام به این کار کنند.» نیرومنش درباره تاثیر عوامل محیطی و آلودگی هوا بر سقط جنین در زنان باردار اظهار کرد: هنوز هیچ بررسی دقیق علمی در این زمینه وجود ندارد، ولی ضرورت دارد رابطه سقط جنین با آلودگی هوا بررسی شود.

شرایط سقط جنین قانونی
سقط جنین چه به صورت قانونی و چه به صورت غیرقانونی یکی از عواملی است که سالانه جلوی تولد 150 تا 350 هزار نوزاد را می‌گیرد. آمار سقط جنین قانونی در کشور ما رقمی حدود 10 هزار مورد است و با توجه به محدودیت‌هایی که قانون برای سقط جنین قائل است به نظر می‌رسد که سقط جنین غیرقانونی به رقمی 40 برابر رقم قانونی سقط جنین برسد. تا 11سال قبل، سقط جنین به هر شکل ممنوع بود. حتی اگر سلامت مادر یا جنین به مخاطره می‌افتاد، باز قانون اجازه سقط را نمی‌داد. اما سازمان پزشکی قانونی درسال 82 بخشنامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن، در صورتی که ادامه بارداری مادر به مرگ جنین یا مادر منجر شود، درخواست صدور مجوز سقط درمانی مورد پذیرش قرار می‌گیرد؛ البته در صورت دستور مقام قضائی یا درخواست زوجین با معرفی نامه پزشک معالج و قبل از چهار ماهگی که روح در بدن جنین وارد می‌شود. زمانی که تقاضا برای سقط جنین قانونی 3/15 درصد افزایش می‌یابد باید انتظار رقمی چند برابر این را در سقط جنین غیرقانونی داشت. زیرا تجربه سالیان گذشته در کشور ما ثابت کرده است که رقم سقط جنین غیرقانونی بسیار بزرگ‌تر از سقط جنین قانونی است و افزایش آن هم به همین نسبت است.

/انتهای متن/

درج نظر