افزایش آمار مجردهای در سن ازدواج استان مرکزی

مشاور استاندار مرکزی در امور جوانان تعداد مجردین در سن ازدواج در استان را نسبت به سال 90 رو به افزایش عنوان کرد.

0

زهرا آخانی با اشاره به آمار بالای افراد ازدواج‌نکرده در استان مرکزی گفت: طبق بررسی‌ها و آخرین آمار که مربوط به سال 90 می‌شود، تعداد افرادی که هرگز اردواج نکرده‌اند، 383 هزار نفر است.

وی تعداد افراد ازدواج‌نکرده استان در گروه سنی 15 تا 29 سال را طبق بررسی‌های سال 90 حدود 249 هزار نفر عنوان کرد و افزود: این رقم نشان می‌دهد که طبق آخرین آمار 57 درصد جوانان استان هرگز ازدواج نکرده‌اند و مطمئنا این آمار تا امسال افزایش داشته است.

مشاور استانداری مرکزی در امور جوانان یکی از مهمترین علل عدم ازدواج جوانان را نداشتن شغل عنوان کرد و افزود: نداشتن شغل بخشی از موضوع و دلیل ازدواج نکردن جوانان است، چراکه برخی از افراد صاحب شغل نیز تمایلی به ازدواج ندارند و علت این عدم تمایل را نیز عدم درآمد کافی برای مدیریت یک زندگی می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌ها به قدری بالاست که درآمد افراد به سختی می‌توان زندگی را مدیریت کرد، گفت: در حال حاضر هزینه یک زندگی متوسط بیش از دو میلیون تومان است، در صورتی که یک جوان درآمدی کمتر از این رقم دارد و عملا نمی‌تواند نیازهای مالی خود را کامل رفع کند، به همین دلیل تمایلی به زیربار مسئولیت رفتن ندارد و این چنین، آمار جوانان مجرد در سن ازدواج روز به روز افزایش می‌یابد.

آخانی افزود: نیازهای مالی و هزینه‌ها در شرایط کنونی به قدری افزایش یافته است که افراد با پشتوانه و حمایت خانواده‌های خود وارد زندگی مشترک می‌شوند که البته این تعداد بسیار کم هستند.

وی با تاکید بر اینکه الزامات اجتماعی و ارتباطی نیز در ازدواج جوانان بسیار مهم است و لازم است که افراد به یک بلوغ فکری رسیده باشند تا بتوانند وارد یک زندگی شوند، اظهار کرد: مقصر این مسائل جوانان‌ یا خانواده‌های آنها نیستند، بلکه باید شرایطی مهیا شود که شاهد افزایش آمار جوانان مجرد نباشیم.

‌مشاور استاندار مرکزی در امور جوانان راهکار این موضوع را این چنین عنوان کرد: در طول یکسالی که در این مجموعه فعالیت داریم، به دنبال مساله‌شناسی بوده‌ایم تا بتوانیم راهکار درستی اتخاذ کنیم. مهمترین مشکل و سد در مقابل ازدواج جوانان اشتغال است که تلاش داریم در این راستا شرایط مناسب را فراهم کنیم تا جوانان با سرعت بیشتری جذب بازار کار شوند.

وی اضافه کرد: از طرفی لازم است که قدرت خلاقیت را توسعه بخشیم. متاسفانه این استعداد در جوانان ما خیلی تقویت و پرورش داده نشده است. باید مراکزی باشند که کارآفرینی را شکوفا کنند و در این راستا به دنبال ایجاد کلینیک‌های مشاوره و کارآفرینی به شکل اصولی و صحیح هستیم تا افراد از طریق آن الزامات لازم برای ایجاد شغل همچنین مهارت‌های زندگی را بیاموزنند.

آخانی، رفع معضل شغلی جوانان که منجر به افزایش آمار مجردین در سن ازدواج می‌شود را نیازمند برنامه‌ریزی و آموزش صحیح، عملی و موثر دانست.

منبع: ایسنا /انتهای متن/

درج نظر