افزايش خريد و فروش نوزادان در كشور

با گذشت بيش از دو سال از رسانه‌اي شدن معضل خريد و فروش نوزادان، سازمان بهزيستي كشور نسبت به رشد اين معضل، به خصوص در شش‌ماه اخير هشدار داد.

0

به گزارش به دخت به نقل از اعتماد، حبيب‌الله مسعودي فريد، معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور در گفت‌وگویی که با «ميزان» داشته، نابساماني خانواده‌ها و اعتياد والدين را از مهم‌ترين دلايل اين معضل دانسته و تاكيد كرده كه افزايش شيوع اعتياد به اين معضل دامن زده است.
 
چند روز قبل هم رييس سازمان بهزيستي كشور خبر داده بود كه بنا بر نتايج آخرين پيمايش كشوري در مورد اعتياد كه سال گذشته توسط سازمان بهزيستي كشور انجام شده، جمعيت مصرف‌كنندگان مواد مخدر و صنعتي، از يك ميليون و ٣٢٥ هزار نفر شناسايي شده در پيمايش ملي سال ٩٠، به دو ميليون و ٥٠٠ هزار نفر افزايش يافته است.
 
اما اين هشدار بايد از بعد ديگري هم مورد توجه قرار بگيرد. ابتداي تابستان امسال و به دنبال رسانه‌اي شدن فوت يك نوزاد دچار علائم اعتياد، وزارت بهداشت با صدور دستورالعمل‌هايي كه نسبتا سختگيرانه هم تلقي مي‌شد، تمام بيمارستان‌هاي دانشگاهي را ملزم به پذيرش مادران باردار معتاد، انجام خدمت درماني و زايمان و نگهداري نوزاد مبتلا به سندروم اعتياد به دليل اعتياد مادركرد، با اين تاكيد كه اين نوزادان به هيچ‌وجه نبايد به مادر يا پدر (در صورت اعتياد پدر) تحويل شوند و طي تفاهمي كه با سازمان بهزيستي كشور منعقد شده، همكاران اورژانس اجتماعي بايد به سرعت از تولد اين نوزادان مطلع شده و در صورت تشخيص فقدان صلاحيت والدين، با دريافت احكام قضايي، اين نوزادان را تا زمان بهبودي والدين به سازمان بهزيستي بسپارند.
 
مسعودي فريد در اظهارات خود به برخي موانع براي اجراي كامل اين دستورالعمل‌ها اشاره كرده و گفته است: « در صورتي كه مادران معتاد در بيمارستان‌ها وضع حمل كنند شناسايي نوزادان معتاد كار دشواري نخواهد بود اما اين كار زماني سخت مي‌شود كه اين افراد در خانه‌هاي خود و در حاشيه روستاها وضع حمل مي‌كنند. برخي از اين خانواده‌ها صلاحيت نگهداري از فرزندان خود را نداشته و نياز است قوه قضاييه با صدور احكام به موقع از نگهداري اين كودكان در ميان خانواده‌هاي آنها جلوگيري كند. در عين حال، افزايش وظايف محوله به سازمان بهزيستي كشور يكي از اصلي‌ترين معضلات پيش‌روي ما است و به دليل تعدد وظايف سازمان بهزيستي، اين سازمان نياز به حمايت‌هاي بيشتر داشته و درصورت تخصيص اعتبار قابل توجه به اين سازمان مي‌توانيم بيش از پيش به اموري از جمله خريد و فروش نوزادان ورود پيدا كنیم.

/انتهای متن/

درج نظر