اشتغال ۱۱۹ هزار نفری تعاونی‌های زنان در ایران

مشاور وزیر تعاون در امور زنان و خانواده از فعالیت ۱۰۸۱۰ شرکت تعاونی زنان با عضویت ۱۹۱ هزار نفر خبر داد و گفت: این تعداد تعاونی با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۵۴۵ هزار میلیارد ریال تشکیل شده و برای ۱۱۹ هزار نفر در کشور اشتغالزایی کرده‌اند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، وحیده نگین  با تبریک هفته تعاون به تعاونگران کشور اظهار کرد: در مجموعه تعاونی‌های فعال کشور حدود ۱۱ میلیون نفر از بانوان عضو شرکتهای تعاونی هستند که نقش بسزایی در توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال ایفا می‌کنند.
وی به تشریح آخرین وضعیت شرکتهای تعاونی زنان در کشور پرداخت و گفت: به لحاظ نوع فعالیت، ۶۱ درصد تعاونی‌های فعال بانوان در بخش تولیدی، ۳۶ درصد در بخش خدماتی و ۳ درصد در بخش توزیعی مشغول کار هستند.
مشاور امور زنان و خانواده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از نظر تعداد نیز اعضای تعاونی‌های فعال بانوان بر حسب نوع فعالیت، ۵۴ درصد در بخش تولیدی، حدود ۲۶ درصد در بخش خدماتی و ۲۰ درصد عضو تعاونی‌های توزیعی هستند.
نگین با اشاره به اشتغال ایجاد شده از سوی تعاونی‌های فعال زنان گفت: بر اساس نوع فعالیت، ۶۵ درصد اشتغال ایجاد شده در بخش تولید، ۲۸ درصد در بخش خدمات و ۷ درصد در بخش توزیعی بوده است.
به گفته وی، شرکتهای تعاونی فعال زنان در ۹۶ گرایش از رشته فعالیتهای تولیدی، خدماتی و توزیعی اشتغال دارند.
مشاور وزیر تعاون در امور زنان و خانواده، بیشترین گرایش تعاونی‌های زنان جهت انجام فعالیت اقتصادی را نساجی، چرم و پوشاک، زراعت، عمران و فرش دستباف، صنایع دستی، خدمات آموزشی، غذایی، دارویی و بهداشتی، خدمات رایانه‌ای و دامپروری ذکر کرد و گفت: کمترین میزان فعالیت نیز مربوط به تعاونی‌های سهام عدالت، تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل، مینی‌بوس داران، اتوبوس داران، تعاونی‌های مصرف فرهنگیان، مصرف کارمندان، مرزنشینان، تعاونی‌های دهیاری و تعاونی‌های جمع آوری شیر و فراورده‌های لبنی است.
وی با اشاره به رشته فعالیت شرکتهای تعاونی زنان گفت: تعاونی‌های زنان از نظر رشته فعالیت به ترتیب در بخش خدمات با ۳۶۹۳ تعاونی، بخش صنعت با ۳۳۲۱ تعاونی، کشاورزی با ۲۲۳۲ تعاونی و فرش دستباف با ۸۷۱ تعاونی فعالیت می‌کنند.
مشاور وزیر تعاون در عین حال از استان تهران به عنوان دارنده بیشترین تعاونی زنان نام برد و افزود: در استان تهران بیش از ۱۲۷۷۰ تعاونی زنان مشغول به فعالیت هستند در حالی که استان قم با ۵۱۴ تعاونی، حائز کمترین میزان تعاونی در بین استانهای کشور است.
نگین همچنین بیشترین تعداد مدیران عامل زن را مربوط به استانهای تهران، خوزستان، فارس، کرمان، مازندران، خراسان رضوی، گیلان و چهارمحال و بختیاری دانست و از استانهای قم، قزوین، سمنان، همدان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد، البرز و زنجان به عنوان استانها دارای کمترین تعداد مدیران عامل زن نام برد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه تحقق عدالت اجتماعی در تعاونی‌ها سرعت می‌یابد، ‌ گفت: تعاونی‌های زنان بستر مناسبی برای انجام فعالیت در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به شمار می‌روند که به دور از هرگونه تبعیض با رعایت برابری اعضاء و در پرتو فرهنگ مشارکت عمومی برای اشتغال شایسته زنان تشکیل شده‌ و زمینه حضور فعالتر بانوان را فراهم می‌کنند.

/انتهای متن/

درج نظر