از همایش همگانی عاشورا چه بهره ی فرهنگی می بریم؟

عاشورا و تاسوعا موسم تشکیل یک همایش بزرگ همگانی است که میان آدمها یکدلی و یکرنگی کم نظیری ایجاد می کند. از این فرصت طلایی که هر ساله به برکت خون مطهر حسین(ع) و یارانش فراهم می شود، چه بهره ای می برند متولیان امور فرهنگی و اجتماعی؟

0

هرسال وقتی‌که محرم می‌شود، سیمای شهر ما تغییر می‌کند و همه و همه برای عزاداری سرور و سالار شهیدان سیاه‌پوش می‌شوند و مجلس عزا بر پا می کنند.

هرسال محرمِ شهر ما و همه شهرهای کشور با سایر مناسبت‌های مذهبی، شهادت‌ها و رویدادهای تاریخی، یک فرق مهم دارد  و آن این است که در محرم همه می‌آیند و شرکت کردن در عزاداری محرم و عاشورا و تاسوعای حسینی جماعت و فرقه و تیپ و … خاصی نمی‌شناسد. همه در این مراسم  عظیم مذهبی شرکت می‌کنند.

اما آنچه جای تأمل و درنگ را دارد این است که مسئولین فرهنگی و اجتماعی ما به چه میزان از ظرفیت‌های تربیتی و آموزشی این گردهمایی بزرگ استفاده می‌کنند؟

آیا مسئولین ما هرسال و سال‌های بعدتر از آن به فکر استفاده از قابلیت فرهنگی این روزها هستند و هرسال آن را با ترفندهای تبلیغی و فرهنگی و اجتماعی، متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌کنند؟

روی سخنم با همه‌ی کسانی است که حرف شان و گله‌های شان از فرهنگ‌ نادرست و بدعت‌های نابجایی است که این روزها در جامعه جاافتاده است، چه قدر از این امکان بزرگ مذهبی برای ساختن و نهادینه کردن فرهنگ‌ درست و تضعیف فرهنگ‌ نادرست استفاده‌شده است؟

عاشورا و تاسوعا یک همایش بزرگ است که میان آدمها  یکدلی و یکرنگی کم نظیری ایجاد می کند. از این فرصت بی نظیر که هر ساله به برکت خون مطهر حسین(ع) و یارانش فراهم می شود، می‌توان برای برنامه‌ریزی های فرهنگی و حرکت های اجتماعی بهره برداری کرد ، حداقلش این است که از این حضور همگانی برای بالا بردن سطح  اگاهی ها و باورهای افراد در جهت تقویت ارزش‌ها استفاده شود.

اما دریغ و هزاران دریغ که این روزها همه غافل از شعوری هستند که باید آن را در شور حسینی در  این روز ها نهادینه کنند.

دریغ و هزاران دریغ که همه حضور میلیونی و تجمع مردمی را می‌بینند و توجه به ظرفیت آن برای  تأثیرگذاری و فرهنگ‌سازی را نادیده گرفته‌اند.

جای هزاران افسوس است که مسئولین و ارگان‌های فرهنگی ما نتوانسته‌اند فرصت نابی را که با نام حسین (ع) ویارانش فراهم‌شده است، غنیمت بشمارند.

این عاشورا و محرم هم می‌آید و می‌رود، اما باید فکری کرد که این عاشورا با عاشوراهای بعدی و بعدی‌اش تفاوت‌هایی داشته باشد.

/انتهای متن/

 

درج نظر