ازدواج زود هنگام عامل اصلی طلاق‌های زودرس

ازدواج زودرس که دلیلش فقر فرهنگی و اقتصادی است اغلب چیزی جز درگیری و طلاق را در پی ندارد.

0

به گزارش به دخت به نقل از باشگاه خبرنگاران، پژمان بابایی جامعه‌شناس با اشاره به دلایل و تبعات ازدواج زودرس، اظهار داشت: ضعف اقتصادی و فرهنگی، داشتن والدین بدسرپرست یا نداشتن پدر و مادر، تماشای زیاد ماهواره که به بلوغ زودرس منجر می‌شود، پایین بودن سواد والدین از جمله دلایل ازدواج زودرس جوانان است.
این روان‌شناس در ادامه تصریح کرد: ازدواج زودهنگام الزامات قابل توجهی روی عروس‌های کم سن‌وسال از نظر سطح پایین آموزش و فقدان استقلال شخصی به دنبال دارد.
بابایی با بیان اینکه همبستگی نزدیکی بین ازدواج زودهنگام و سطح آموزش دختران وجود دارد، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین موقعیتی سبب می‌شود فرایند جامعه‌پذیری دختران خردسال از انواع تحولات شناختی و جسمی، روحی و فکری به نقش باروری تقلیل یابد.
وی با اشاره به پیامدهای ازدواج زود هنگام، اذعان کرد: ازدواج زودهنگام، همراه با یکسری پیامدهای منفی اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی همراه است و باعث پایین آمدن سطح بهداشت، بویژه بهداشت دوران بارداری می‌شود و بیماری‌هایی مثل ایدز و همچنین احتمال مرگ‌ومیر هنگام زایمان را افزایش می‌دهد.
بابایی با تأکید بر اینکه ازدواج در سن پایین احتمال کج رفتاری‌ها و درگیری‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: احتمال طلاق در این خانواده‌ها زیاد است چرا که به دلیل عدم تحصیلات کافی و عدم تعهد اغلب با شکست روبرو می‌شوند.
وی در پایان گفت: مهم‌ترین راه حل این مشکلات افزایش سطح اعتقادات در خانواده‌ها، فرهنگ گذاری درست در خانواده‌ها از طریق رسانه ها، فراهم کردن امکان ادامه تحصیل برای افراد در سنین پایین و افزایش میزان درک خانواده‌ها است.

/انتهای متن/

درج نظر