آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر حجاب و عفاف

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، گفت: در سال‌های گذشته شاهد ادبیات کم تاثیری در حوزه عفاف وحجاب بوده‌ایم و در این امر موفق عمل نکردیم و باید شعر عفاف و حجاب را به طور حرفه‌ای در کنار دیگر قالب‌های شعری داشته باشیم.

0

به گزارش به دخت به نقل از طنین یاس، در آستانه سالروز توطئه استعماری کشف حجاب توسط رضا خان آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر حجاب و عفاف به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در مروزه هنرهای معاصر تهران، برگزار می شود.

این مراسم با حضور علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، (حمید قبادی( دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، محمود آموزگار(رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران)، امیراسماعیل آذر (مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگیان) و جمعی از شاعران پیشکسوت و جوان برگزار شد.

در این مراسم مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حجاب و عفاف یک فرهنگ عمومی و امری ذاتی در میان مردم ایران است، اظهارداشت: مردم ایران هر روز توجه بیشتری به این مقوله نشان داده و اگرچه برگزاری چنین مراسمی با ضعف‌هایی همراه است اما اتفاق بسیار مثبتی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این کنگره نخستین کنگره شعر مستور است، گفت: در این دوره بیش از هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده است و امیدوارم که این دبیرخانه از حالت موقتی خارج و تبدیل به دبیرخانه‌ای دائمی شود و ابراز امیدواری کرد که با توجه به حضور گسترده اهالی فرهنگ و ادب در نخستین جشنواره شعر مستور در سال‌های آینده این کنگره می‌تواند مانند جشنواره فیلم فجر، اعتباری جهانی پیدا کند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این کنگره بتواند فرهنگ حجاب و عفاف را در قالب زبانی به اسم ادبیات به جامعه معرفی کند.

در ادامه این مراسم حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه ارتباط با نسل جوان زبان خاص خود را می‌‌طلبد، گفت: ارتباط با نسل جوان از اهداف این کنگره است .

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته شاهد ادبیات کم تاثیری و عملکرد ناموفق در حوزه عفاف و حجاب بوده‌ایم، افزود: وقتی این هنر در کنار ارزش عفاف و حجاب قرار می‌گیرد شاید فلسفه جدیدی را ایجاد کند که خانواده‌ها و جامعه از آن بهره‌مند شوند.

وی گفت: اگر بگوییم که در سال‌های گذشته، در حوزه حجاب و عفاف تولید فرهنگی نداشتیم چندان بی راه هم نگفته‌ایم و باید شعر عفاف و حجاب را به طور حرفه‌ای و تأثیرگذار در کنار دیگر قالب‌های شعری داشته باشیم چراکه اهالی موسیقی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی از این امر بهره‌مند می‌شوند و از هر کدام از ابیات این اشعار می‌توان به عنوان جمله‌ای ارزشمند استفاده کرد.

در ادامه این مراسم محمدعلی مجاهدی طی سخنانی به تشریح چرایی و چگونگی برگزاری این کنگره پرداخت و در بخشی از سخنان خود یادآور شد در گذشته در مراسمی که با عنوان شعر فاطمی و سوگواری‌های غیر فاطمی برگزار می‌شد، یکی از زیرمجموعه‌های شعر فاطمی موضوع عفاف و حجاب بود که البته آثار خوبی هم خلق شد ولی این حرکت مستقل نبوده است و استقلال بخشیدن به این حوزه بسیار خوب است. امیدوارم که این مراسم در آینده در شکلی وسیع‌تر برگزار شود.

/انتهای متن/

درج نظر