آیا اصول تغذیه سالم را می دانید؟

یکی از مبانی مهم طب اسلامی مجموعه دستورات امام هشتم علیه السلام در باب تغذیه است. بر اساس این مجموعه دستورات نگاهی داریم به ویژگی های یک تغذیه مناسب.

0

imamreza (1)

مهناز فولادوند/

1- مقدار غذا

میانه روی در غذا خوردن از اصول تغذیه سالم است. در روایت از امام هشتم(ع)  آمده است:

« کسی که غذا زیاد بخورد از آن تغذیه نمی شود و آن کس که به اندازه ، نه زیاد و نه کم از غذا برگیرد، از آن سود می برد.»

 

2- معیار میانه روی در غذا

برای میانه روی در خوردن غذا معیارهایی هست:

الف – وجود اشتها و میل در هنگام دست کشیدن از غذا

ب – رعایت قدرت هاضمه و وضع دستگاه گوارش و وجود توانایی برای هضم غذای مصرف شده

ج – رعایت عادت های غذایی

د – توجه به نشاط : پس از مصرف غذا انسان باید احساس نشاط کند نه احساس کسالت.

 

3- آثار اعتدال در غذا خوردن

اعتدال در غذا خوردن سبب اصلاح عمومی بدن، اصلاح معده، رشد و تقویت عقل، سبکی جسم و رفع اضافه وزن می شود.

 

4- تعداد وعده های غذایی

الف- دو دستور برای تنظیم وعده های غذایی ارائه شده است:

 روش اول : روزی یک وعده غذا در هنگامی که هشت ساعت از روز گذشته است.

روش دوم : روش سه وعده در دو روز است. به این صورت که روز اول صبحانه و شام میل  می شود و روز دوم فقط ناهار ( پس از گذشت هشت ساعت از روز).  روش  دوم را ابن سینا نیز توصیه کرده است.

ب – شام خوردن

در هر صورت تاکید بر وعده غذایی شام شده است.

امام صادق عليه السلام فرمود: شام را وامگذار، هر چند به سه لقمه ى نان و نمك باشد. هر كس يك شب شام را واگذارد، يك رگ در بدن وى مى ميرد و اين رگ هرگز زنده نمى شود.

 

5- کیفیت غذا

کیفیت غذا بایستی با چند عامل تناسب داشته باشد:

الف – معیارهای انتخاب غذا : مناسبت و هماهنگی با کلیت مزاج شخص، مناسبت با معده و خوب گوارش یافتن معیارهایی است که برای انتخاب غذای مناسب ارائه گردیده است.

ب – انتخاب غذای مشاکل : در این مورد برخی تصور کرده اند که باید گرم مزاجان، غذای گرم و سرد مزاجان، غذای سرد بخورند. لکن شارحان روایات مربوطه، چنین نظری ندارند و مداومت به این کار را موجب بیماری می دانند. ایشان می گویند مشاکل به معنای هم طبع خوردن نیست بلکه گرم مزاج باید غذای سرد و سرد مزاج غذای گرم بخورد تا به اعتدال برسد و عکس آن باعث بیماریست. در واقع مشاکل را باید یافتن غذای معادل مناسب تلقی کنیم.

ج – انتخاب غذا با توجه به آب و هوا ( تاثیر تغییرات هوا بر هضم ) : قوای بدن  تابع مزاج است. مزاج نیز تابع هوا و متاثر از تغییرات آن می باشد. در هوای معتدل تصرف(غلبه) مزاج در حرکات طبیعی ( هضم، جماع ، خواب ، حرکت و …) بهتر می شود .

بر این اساس مصرف غذاهای با طبع سرد در تابستان و غذاهای با طبع گرم در زمستان و غذاهای معتدل در دو فصل دیگر توصیه شده است.

د – توصیه های غذایی هر ماه : علاوه بر توصیه های کلی تغذیه در هر فصل، توصیه های غذایی به تفکیک هرماه را می توان از ویژگی های منحصر به فرد طب الرضا دانست. البته توصیه های دیگری در مورد ورزش ، جماع و … وجود دارد که از ذکر آن خودداری می شود. این دستور العمل  ها در یک جدول خلاصه شده است.

این جدول را هفته آینده ببینید.

 

 

منبع :

 مجله ی طب سنتی اسلام و ایران، مقاله معرفی الگوی تغذیه رضوی مبتنی بر طب الرضا (ع) ، تالیف ؛سيد سعيد اسماعيلی، فرامرز فلاحي ، غلامرضا نورمحمدي ، سال سوم شماره ی سوم پاییز 1391

/انتهای متن/

 

درج نظر