آنچه معلمان از نمایندگان مجلس مطالبه می کنند؟

فرهنگیان و معلمان از نماینده های مجلس چه انتظاراتی دارند؟ گفت و گوی به دخت به چند تن از آنها پاسخ این سوال است.

0

هر چند سال یک بار زمانی که فصل «انتخابات» به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی فرا می رسد اقشار و صنوف مختلف به بهانه انتخابات، با استفاده ازفضای نسبتا بازی که ایجاد می شود و با توجه به حساس شدن جامعه، مسئولان و رسانه ها اقدام به طرح مطالبات و خواسته های خود می کنند.

در واقع انتخابات یک فرصت مهم و طلایی برای طرح مطالبات در سطوح مختلفاست و در این بین بدون شک توجه به دغدغه جامعه معلمان و فرهنگیان که نقشاثرگذاری در پرورش نسل آینده دارند، بسیارمهم است.

نظام رتبه بندی که عقیم مانده است
خانم رضایی که نزدیک به 24 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش را دارد در خصوص خواسته خود از نمایندگان مجلس می گوید:

« آنچه در  تمام این سال‌ها سبب خسران و رنج فرهنگیان شده است عدم تخصیص حقوق و مزایای آ‌ن‌ها بر حسب صلاحیت‌های‌شان بوده است و مهمترین اعتراض و دغدغه فرهنگیان در سال‌های متمادی، تفاوت‌های فاحشی است که در میزان دریافت‌های خود نسبت به سایر مشاغل دیده‌اند؛ بنابراین نظام رتبه‌بندی باید صلاحیت‌های گروه‌های مختلف فرهنگی را به درستی سنجش کند تا در ادامه حقوق مناسب پرداخت شود. »
وی ادامه داد:« مسئله دیگر اینکه ما معلمین به درستی نمی دانیم این نظام رتبه بندی بر چه مبنایی است، اطلاع رسانی درست و دقیقی صورت نمی گیرد وهر مسئولی یک چیزی می گوید. نماینده مجلس می گوید نظام رتبه بندی صورت نگرفته و دیگری می گوید انجام شده و برخی معلمین حقوق بیش تری دریافت کرده اند! از طرف دیگر اجرای این طرح بودجه فراوانی می خواهد که مسلماً نمایندگان مجلس می توانند راهگشای آن باشند. »


بازنگری در نظام پرداختی های وزارتخانه
خانم حسنی معلم دیگریست که دو سال دیگر بازنشسته خواهد شد. به گفته وی: « نظام آموزش و پرورش به یک بازنگری اساسی نیاز دارد و مهم ترین مسئله، بازنگری در نظام پرداختی‌های این وزارتخانه است. چگونه است که یک کارمنداداره و یا سازمان و وزارتخانه دیگری حق مسکن، اضافه کار، تسهیلات ویژه و … دارد اما قشر معلم باید از تمام این شرایط رفاهی محروم باشد؟ من به
عنوان یک معلم که نزدیک به 29 سال سابقه کار در مدارس و مقاطع مختلف تحصیلی را دارم از نمایندگان مجلس که قانون گذاران کشور هستند می خواهم که در خصوص آموزش و پرورش نگاه ویژه ای داشته باشند و مدام از وزیر آموزش و پرورش درخواست ما معلمین را مطالبه کنند. این طور نباشد که پرداختن به مسائل آموزشی و معلمین در حاشیه قرار گیرد و نمایندگان تنها به مسائل
سیاسی و اقتصادی کشور اهمیت دهند. »

حسنی تصریح کرد:« در واقع نماینده مجلس باید دغدغه مشکلات و مسائل معلمین را داشته باشد به همین خاطر من ترجیح می دهم فردی وارد مجلس شود که حداقل پرداختن به مسائل فرهنگیان به ویژه مشکلات مالی آن ها در اولویت های  برنامه اش باشد.»

همه چیز فدای خصوصی سازی شده است
صاحب دو فرزند و از قشر فرهنگی کشور است. او که از کیفیت پایین برخی مدارس دولتی که تبدیل به خصوصی شده اند، گله مند است، می گوید:« به عقیده من جدای از بحث مطالبه معلمان که خود من یکی از همین قشر مظلوم جامعه هستم، توجه به آموزش و پرورش موضوعی است که باید مورد توجه نمایندگان نمجلس شورای اسلامی باشد. در واقع زمانی که بحث کیفیت آموزش مطرح می شود نمایندگان مجلس باید بسیار حساس باشند چراکه گاهی دیده می شود همه چیزتنها فدای خصوصی سازی شده است.»

خانم گل اندیش که معلم مقطع متوسطه است ادامه می دهد:« آموزش و پرورش نقش اساسی در تربیت نسل آینده کشور دارد؛ در نتیجه نماینده این نسل  در مجلس قانونگذار باید مدافع حقوق آن باشد و برای دست یابی به آن هم سواد کافی داشته باشد و هم جسارت. نماینده اگر قدرت و جسارت بیان درخواست و مطالبه قشری را که نماینده آن هاست را نداشته باشد آینده یک نسل را به خطرانداخته و این خیلی مسئولیت آفرین است. بنابراین موضوع کیفیت ازدغدغه‌های مجلس در موضوع خصوصی سازی در آموزش و پرورش باید باشد. اقوام ما که در دیگر استان های کشور هستند می گویند مدارس دولتی را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند و متوجه شدند که معلمانی با مدرک دیپلم و بدون گذراندن دوره‌های آموزشی به تدریس مشغول هستند. خب این مدارس از لحاظ کیفیت آموزشی دچار مشکل خواهند شد وبعضاً برنامه‌های آموزش رسمی کشوراشتباه شده و برعکس اجرا خواهد شد و نمایندگانی که با کسب اعتماد مردم وقشر معلم وارد مجلس می شوند باید پاسخگو باشند که قانونی که وضع می کنند
از تمام جوانب سنجیده شده باشد».

توجه به مطالبات بازنشستگان
وی که نزدیک به دو سال از زمان بازنشستگی اش می گذرد در خصوص انتظاراتش از نمایندگان مجلس می گوید:« بعد از سی سال سابقه فعالیت در آموزش وپرورش باید بگویم قشر معلم بسیار مظلوم واقع شده است و شاید تنها طی این دو سه سال اخیر است که قدری صدای معلمین بلندتر شده و به گوش می رسد .البته این تنها یک طرف موضوع است. ما سال هاست که به نمایندگان مجلس رأی می دهیم و تا پیش از ورود به مجلس مطالبات و درخواست های به حق خود رامطرح می کنیم اما بعد از ورود نمایندگان به مجلس نتیجه ای نمی بینیم!
اینکه ایراد از قانون گذار است یا مجری قانون هیچگاه برای منِ معلم به صورت واضح مشخص نشده است یا طرحی به صورت جامع و کامل تصویب نشده و یا دولت در اجرای آن کم کاری کرده است. »
به گفته این فرهنگی بازنشسته« تا پیش از بازنشستگی دغدغه مسکن، معیشت وخودرو و … را داشتم. اکنون که بازنشسته شده ام دغدغه پرداخت مطالبات وپاداشم نیز اضافه شده است. شاید من معلم به عنوان یک زن نسبت به یک معلم مردی که بار مسئولیت بیش تری بر دوش دارد صبوری بیش تری داشته باشم نسبت به مطالباتم اما معلمی که بازنشسته شده و باید جهیزیه فراهم کند و یا برای دامادی پسرش اقدامی کند عدم پرداخت پاداش بازنشستگان سر موعد گاهی جبران ناپذیر است. چه کسی باید پاسخگو باشد نماینده مجلس یا دولت؟! من انتظارم از نمایندگان مجلس این است که نسبت به بازنشستگان این وزارتخانه اهتمام بیش تری داشته باشند. در بسیاری از مشاغل به افراد وامی پرداخت می شود که بعد از بازنشستگی اگر آن وام تصویه نشده باشد به فرد بخشیده می شود اما در مورد معلمین که بیش ترین ساعت مفید کاری را نسبت به سایر مشاغل دارند هم اینگونه است؟!».

بیمه طلایی که تبدیل به خاکستر شده است
«طی این سال ها که از بیمه یا کارت طلایی معلمین صحبت شده و به اصطلاح در اختیارشان قرار گرفته است من تنها یک بار استفاده کرده ام آن هم زمانی بود که خدمات دندانپزشکی نیز جز خدمات این کارت محسوب می شد.»

خانم اکرمی باسابقه 17 سال تدریس با بیان این مطلب افزود:« بیمه طلایی تبدیل به خاکستری شده است. گرچه طرح خوبی است و برخی از معلمان از خدمات آن استفاده کرده اند اما دارای اشکلاتی است از جمله اینکه امروز بعد از اینکه این خدمات به بیمه آتیه سازان محول شده ارائه خدمات دندانپرشکی برداشته شده است و دیگر اینکه باید هزینه درمان ابتدا توسط خود فرد پرداخت شود و بعد با کلی دوندگی و تأخیر آن هزیبه مجدد به فرد بازگردانده شود. ای کاش نمایندگان مجلس توجه ویژه نسبت به این بیمه داشته باشند تا معلمین با فراغ خاطر از آن استفاده کنند و قدری از مشکلات شان و هزینه های شان کاهش یابد. »
اکرمی اضافه کرد:«از مجلس آینده انتظار دارم تا اجرای قوانین معطل ومغفول مانند ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری ، مساله بیمه ها ، تفاوتدر پرداخت ها و… مد نظر نمایندگان قرار گیرد و امیدوارم این مهم صورت گیرد».

تشکیل انجمن صنفی و رفع تبعیض
خانم رسولی نیز یکی دیگر از معلمینی ست که در خصوص خواسته و انتظارش ازنمایندگان مجلس می گوید:« از مهم ترین خواسته های فرهنگیان تشکیل انجمن صنفی است. همچنین  صدور مجوز فعالیت معلمان در این تشکل ها و مشخص شدن وضعیت فعالان صنفی از دیگر خواسته های معلمین است. اگر ما یک تشکل صنفی داشته باشیم، می توانیم مطالبات خود را از نمایندگان بخواهیم و گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنیم. ما فرهنگیان باید در قالب تشکل های خود تصمصم بگیریم که بهترین و توانمند ترین فرد را که می تواند به ما کمک کند، به مجلس و کمیسیون آموزش بفرستیم. »
به گفته وی:« مسئله دیگری که ما از آن رنج می بریم بی عدالتی است. اگرمعلمان تجمع هایی نیز در سال های گذشته داشته اند، با شعار رفع تبعیض بوده است. فرهنگیان فقط به فکر حقوق و دستمزد خود نیز نیستند چون اگر با دید دقیق به مشکلات جامعه بنگریم، متوجه خواهیم شد که تمام آن ها در اثر
آموزش ضعیف رخ داده است. بزهکاری نتیجه بی توجهی به آموزش و پرورش است درحالی که این موضوع مورد توجه نماینده ها و مسئولان قرار نمی گیرد و ما می خواهیم به این قشر که تامین کننده نیروی انسانی است، توجه شود و حتی ازبه کارگیری معلمان غیر متخصص پرهیز شود تا شأن و جایگاه معلم نیز حفظ شود. من جدای از انتظاری که از نمایندگان دارم، از فرهنگیان می خواهم  تا رأی های خود را ارزان نفروشند و در قدم اول از نامزدها بخواهند که برنامه های خود را در خصوص آموزش و پرورش و قشر فرهنگیان و معلمان اعلام کنند.»

مغفول ماندن تحصیلات تکمیلی معلمین
خانم جعفری نیز در مورد انتظارش از نمایندگان مجلس گفت:« بی توجهی که نسبت به تحصیلات تکمیلی معلمین می شود واقعا تأسف بار است. برای مثال اگرمعلمی مدرک کارشناسی دارد و بعد تصمیم می گیرد که کارشناسی ارشد بگیردهیچ مزایایی برای او قائل نمی شوند. در صورتی که در تمام ادارات و سازمان ها این موضوع باعث ارتقا حقوق و مزایای فرد می شود. این در حالی است که یک معلم در صورت داشتن سواد و تحصیلات بیش تر می تواند دانش آموزان بهتری تربیت و پرورش دهد اما علت این بی توجهی برای بسیاری از معلمین مشخص نیست و آنها انگیزه ای برای ادامه تحصیل ندارند در صورتی که باید معلمین تشویق شوند به این کار و من انتظار دارم از نمایندگان مجلس که توجه ویژه
به این موضوع داشته باشند».

/انتهای متن/

درج نظر