آموزش “حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی” به دختران دبیرستانی در سال تحصیلی جدید

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: طرح آموزش حقوق و مسئولیت‏های فردی، خانوادگی و اجتماعی به دانش آموزان دختر متوسطه‏ دوم، اولیای دانش آموزان و مربیان مدارس در سال تحصیلی جدید به صورت ملی اجرایی می‌شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، اطهره نژادی افزود: طرح آموزش حقوق و مسئولیت‏‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی به دانش آموزان متوسطه‏ دوم با توجه به اطلس وضعیت زنان در استان‌هایی که بیشترین مسائل را مربوط به زنان و خانواده دارند و نه فقط بر اساس اولویت‌های معاونت امور زنان و خانواده بلکه به تشخیص وزارت آموزش و پرورش اجرا شده است.

اطهره نژادی

وی در ادامه گفت: اگر ما امروز با مساله تحکیم بنیان خانواده در جامعه چالش‌هایی داریم و یا اگر در جامعه حقوق همدیگر را رعایت و به درستی رفتار نمی‌کنیم به علت ناآشنایی از حقوق و مسوولیت‌هایمان است. این موضوع یکی از بزرگترین مشکلاتی جامعه ایران است .

به گفته نژادی، انسان‌ها معمولاً با حق خودشان آشنا هستند اما با تکلیف‌شان آشنایی ندارد و این موضوع یکی از دلایل فروپاشی خانواده‌‏ها و نابود شدن ارتباطات اجتماعی است.
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: با توجه به اینکه بسیاری از نکات تربیتی در مدارس به دانش آموزان تعلیم داده می‌شود بنابراین بهترین دستگاه برای آموزش حقوق فردی و اجتماعی افراد، آموزش و پرورش است. این آموزش مختص دختران دانش آموز نیست و اولیای دانش‌آموزان و مربیان مدارس هم در این دوره‌ها شرکت کردند تا همه افراد هم به حقوق و هم با مسئولیت‌هایشان آگاه شوند و این مساله به طور قطع به افزایش تاب‌آوری اجتماعی کمک می‌کند.

وی اهداف کیفی این طرح را ارتقا و آگاهی دانش‌آموزان و والدین مدارس با حقوق شهروندی، حقوق و تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی ، توسعه‏ اخلاق و روابط اخلاقی و افزایش همدلی و همبستگی اجتماعی و اخلاقی بین اعضای جامعه دانست و اظهارکرد: این طرح تقویت‌ مهارت‏‌های موثر در دانش آموزان جهت مسئولیت‌پذیری، احقاق حقوق مدنی و مشارکت آگاهانه برای حضور در عرصه‏‌های مختلف خانوادگی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت، چرا که اگر دانش‌آموزی به حق و تکلیف خود چه در حوزه‏ حقوق شهروندی، حقوق تکالیف فردی و اجتماعی آگاه باشد هم می‏‌تواند از جامعه مطالبه داشته باشد و هم می‌داند که به همان نسبت خودش هم در جامعه مسئول است و باید کمک کند.

نژادی در پایان گفت: این طرح به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، کرمان، گیلان، مرکزی و هرمزگان برگزار شد.

/انتهای متن/

درج نظر