آموزش حقوق و تكاليف به دانش‌آموزان دختر

در راستاي ترويج و نهادينه‌سازي مفاهيم حقوق به دانش‌آموزان و حركت به سوي يك جامعه قانونمند و توسعه‌يافته، طرح آموزش حقوق و تكاليف با لحاظ آموزش براي سه گروه دانش‌آموزان، اوليا و مربيان مدرسه در كشور متناسب با نيازهاي آنان با برگزاری كارگاه آموزشي ويژه دانش‌آموزان دختر، والدين و مربيان مدارس در كشور برگزار شد.

0

مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش با تشریح اقدامات این دفتر در سال 94، برنامه‌های خود را برای سال 95 بیان کرد.

به گزارش به دخت به نقل از پایگاه تحلیلی- خبری مهرخانه، با توجه به رسالت خود به‌منظور اطلاع‌رسانی جامع اقدامات و فعالیت‌های صورت‌گرفته در حوزه زنان، با مدیران امور بانوان دستگاه‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و اقدامات آن‌ها در سال 94، نتایج این اقدامات و برنامه‌های پیش‌روی سال 95 را جویا شده است. یکی از این دفاتر، دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش است که علی‌رغم پیگیری جهت مصاحبه شفاهی، چنین امکانی ایجاد نشد و به ناچار سؤالات به شکل کتبی ارسال شد که این شیوه محدودیت‌هایی به همراه دارد و اجازه پرسش و پاسخ جامع را نمی‌دهد. مسئولان این دفتر در پاسخ کتبی خود به بیان کلیات به‌ویژه در مورد نتایج مشخص اقدامات اکتفا کرده‌اند. در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید.

مهناز احمدی‌دستجردی، مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهرخانه، درباره اقدامات این دفتر در سال 94 تصریح کرد: امضای موافقت‌نامه مابين معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري و وزارت آموزش و پرورش یکی از اقدامات بود که به استناد ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و بند 100 قانون بودجه سال 1395- 1394 جهت اجراي طرح‌هاي مشترك فوق مبادله گرديد. طرح دانش‌افزايي و توانمندسازی زنان فرهنگی سرپرست خانوار نیز به منظور بهبودبخشی به وضعیت زنان سرپرست خانوار و افزایش قدرت پایداری و استقامت و فائق‌آمدن آنان بر مشکلات و چالش‌هاي پيش‌رو، نحوه مدیریت صحیح و مطلوب بر خود، خانواده، کلاس و نهایتاً محيط شغلي، مهارت‌های فردی و اجتماعی افراد را تقویت کرد؛ ازاين‌رو توجه به مسائل و مشكلات این قشر و ارایه راه‌كارهای درست و اصولی به منظور حمایت و به حداقل رساندن مشکلات و مسائل اين افراد ضروری است. در اين راستا طرح دانش‌افزايي و توانمندسازی زنان فرهنگی سرپرست خانوار در كل كشور اجرا شد.

طرح آموزش حقوق و تكاليف به دانش‌آموزان دختر
او با اشاره به طرح آموزش حقوق و تكاليف به دانش‌آموزان اظهار کرد: در راستاي ترويج و نهادينه‌سازي مفاهيم حقوق به دانش‌آموزان و حركت به سوي يك جامعه قانونمند و توسعه‌يافته، طرح آموزش حقوق و تكاليف با لحاظ آموزش براي سه گروه دانش‌آموزان، اوليا و مربيان مدرسه در كشور متناسب با نيازهاي آنان با برگزاری كارگاه آموزشي ويژه دانش‌آموزان دختر، والدين و مربيان مدارس در كشور برگزار شد. همچنین طرح تقويت شیوه‌های مهارتی و ارتباطي اوليا با دانش‌آموزان دختر به منظور گسترش، تعميم و ارتقای آگاهي‌ها و توانمندي‌هاي جامعه به‌منظور فرهنگ‌سازي و پيشگيري در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي در كليه سطوح اجتماعي و مناطق كشور طرح تقويت شیوه‌های مهارتی و ارتباطي اوليا با دانش‌آموزان دختر جهت سه گروه از مخاطبان؛ دانش‌آموزان دختر‌، والدين و مربيان مدارس در كشور برگزار شد. طرح بهبود وضعيت آموزشي- بهداشتي دانش‌آموزان دختر مناطق محروم كشور نیز از دیگر برنامه‌ها بود که در راستاي ارتقای سطح پيشگيري در نظام سلامت زنان در ابعاد جسمي، رواني و اجتماعي در دوره‌هاي مختلف عمر اجرا شد.

اجرای طرح افزایش پوشش تحصيلي دختران بازمانده از تحصيل در 10 استان
احمدی‌دستجردی در مورد طرح آسيب‌شناسي رواني- اجتماعي دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه گفت: طرح مذکور به‌منظور شناسايي آسيب‌ها و تعيين امكانات مورد نياز جهت ارايه خدمات راهنمايي و مشاوره‌اي به دانش‌آموزان دختر در سراسر كشور اجرا شد. علاوه بر آن طرح افزايش پوشش تحصيلي دختران بازمانده از تحصيل با هدف ارتقای كمي و كيفي شاخص‌هاي دسترسي به‌ويژه دختران در سطح مناطق محروم 10 استان اجرا شد. از دیگر طرح‌ها می‌توان به آموزش مهارت‌هاي زندگي به دختران دانش‌آموز كم‌توان ذهني در دوره ابتدايي اشاره کرد که در راستاي گسترش، تعميم و ارتقای آگاهي‌ها و توانمندي‌هاي جامعه به اجرا درآمد.

مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش به برگزاري يادمان دانش‌آموز شهيده محبوبه دانش اشاره کرد و افزود: در راستاي زنده نگاه‌داشتن ياد و خاطره شهيده‌هاي دفاع مقدس و ارج‌نهادن به مقام و جايگاه آنان، این همايش برگزار و تنديس شهيده در ميدان شهداي شهر تهران نصب شد. تأليف وچاپ كتاب زندگينامه محبوبه دانش و همايش زنان حماسه‌ساز خرمشهر نیز از دیگر اقدامات سال 94 بود. همچنین يادمان شهيده‌های دانش‌آموز شهناز محمدي‌زاده و معلم جهادي شهناز حاجي‌شاه در شهر خرمشهر برگزار و تنديس شهيده‌ها در ميدان معلم شهر خرمشهر نصب شد. فراخوان مقاله ياس مهرباني ويژه كليه همكاران زن و مرد سراسر كشور و ارسال حدود 1700 مقاله به دبيرخانه و تجليل از برگزيدگان فراخوان مقاله در ايام ولادت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و برگزاري هفته گراميداشت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مقام زن و روز مادر نیز بخش دیگری از اقدامات بوده است.

او درباره اقدامات تخصصی‌تر دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نشست‌هاي علمي – تخصصي در راستاي دانش‌افزايي و توانمندسازی زنان فرهنگي شاغل در حوزه ستاد، ويژه مشاوران امور زنان، معاونت‌ها و سازمان‌هاي ستادي آموزش و پرورش برگزار کردیم. همچنین در راستاي ارتقای دانش، تخصص و مهارت كارشناس مسئول امور زنان استان‌ها و ايجاد نگاه اصولي و اعتدالي در برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌گذاري‌هاي مربوط به زنان فرهنگي و دختران دانش‌آموز و همچنين نتيجه‌گيري مطلوب و بهينه از فعاليت‌ها، دوره آموزش ضمن خدمت ويژه مخاطبان، برپا شد.

احمدی‌دستجردی درباره نتایج این اقدامات بیان کرد: دفتر امور زنان در سال 94 با اجراي برنامه‌هاي فوق با مشاركت ساير بخش‌هاي درون و برون‌سازماني و در راستاي توانمندسازي و بهبود وضعيت زنان فرهنگي و دختران دانش‌آموز، تعداد زيادي از آن‌ها را تحت پوشش قرار داده است.

برنامه‌هایی برای سال 95
مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های پيش روي این دفتر را براي سال 95 این‌گونه تشریح کرد: بهبود وضعيت تحصيلي، آموزشي و بهداشتي دانش‌آموزان دختر مناطق محروم كشور، تقويت شيوه‌هاي مهارتي- ارتباطي اوليا با دختران دانش‌آموز، دانش‌افزايي و توانمندسازی زنان فرهنگی سرپرست خانوار، آموزش حقوق و تكاليف به دانش‌آموزان دختر ويژه اوليا، مربيان و دانش‌آموزان دختر، برگزاري ميزگرد تخصصي و نشست‌هاي علمي با موضوعات مرتبط با حوزه زنان، تدوين برنامه جامع توانمندسازی وارتقای جايگاه زنان فرهنگي در آموزش و پرورش و تدوين برنامه جامع بهبود وضعيت دختران در آموزش و پرورش برنامه‌هایی است که در سال 95 آن‌ها را عملیاتی خواهیم کرد.

/انتهای متن/

درج نظر