آمار تکان دهنده مبتلايان به «HIV» در ايران

آرئيس مرکز تحقيقات ايدز ايران گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت که اعلام شده است، اکنون ابتلاي ۳۰ هزار نفر در کشور به HIV ثبت شده است، اما در اين ميان تخمين زده مي‌شود که آمار مبتلايان به اين بيماري ۱۰۰ هزار نفر باشد که اين به آن معني است که ۷۰ هزار نفر از بيماري‌شان بي‌اطلاع هستند،افراد بي‌اطلاعي که مي‌توانند شريک‌هاي جنسي خود را آلوده کنند.

0

به گزارش به دخت به نقل از آنا، دکتر سيد محمود طباطبائي رئيس دانشگاه علوم پزشکي آزاد اسلامي واحد تهران با حضور در جمع دانشجويان و اعضاي هيات علمي دانشگاه در «سمينار علمي آموزشي ايدز » به تشريح نقش موثر و فعاليت علمي دانشجويان در قالب تشکل‌هاي دانشجوئي و در تمام زمينه‌ها و شئونات دانشگاهي پرداخت.

وي با ابراز خشنودي از استقبال بي نظير دانشجويان از برگزاري اين نشست علمي آموزشي گفت: دانشگاه بايد همين‌گونه پرانرژي، شاد و فعال باشد. دانشگاه مال دانشجوست و اگر ما در کنارتان هستيم براي اين است که تجربيات خود را در اختيارتان قرار دهيم تا شما بتوانيد بعنوان مديران فردا و آينده‌سازان جامعه حداکثر بهره را از اندوخته‌هاي علمي و تجربي ما و ساير استادان در راستاي ساختن ايراني آباد و پيشرو ببريد.

طباطبائي با قدرداني از برگزارکنندگان کميته تحقيقات دانشجوئي تصريح کرد: حضور پرشور و فعالانه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي در عرصه‌هاي علمي، اجتماعي و فعاليت‌هاي تحقيقاتي کشور بيانگر اين است که دانشگاه آزاد اسلامي در جاي جاي ميهن اسلامي حضوري چشمگير و حرفي براي گفتن دارد.

وي افزود: براي ما که جزء حافظين و تامين‌کنندگان بهداشت و سلامت جامعه هستيم افتخاري بالاتر از اين نيست که شاهد حضور موثر دانشجويان ساعي و تلاشگرمان در مراکز تحقيقاتي، ازمايشگاه‌ها و عرصه‌هاي باليني و همچنين به بار نشستن توليدات علمي و دستاوردهاي پژوهشي باشيم.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي آزاد اسلامي با مروري بر سوابق علمي، پژوهشي و درماني دکتر مينو محرز، وي را پزشکي توانمند و شمعي نوراني در محافل علمي کشور ناميد و از دانشجويان خواست وي را الگو و سرمشق موفقي در زمينه عشق به کار و انگيزه خدمت قرار دهند.

در ادامه اين جلسه رئيس مرکز تحقيقات ايدز ايران با ارائه آمار و گزارشات مستندي به رشد صعودي اين بيماري در ايران، پرداخت و گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت که اخيرا اعلام شده است، اکنون ابتلاي ۳۰ هزار نفر در کشور به HIV ثبت شده است، اما در اين ميان تخمين زده مي‌شود که آمار مبتلايان به اين بيماري ۱۰۰ هزار نفر باشد که اين به آن معني است که ۷۰ هزار نفر از بيماري‌شان بي‌اطلاع هستند؛ افراد بي‌اطلاعي که مي‌توانند شريک‌هاي جنسي خود را آلوده کنند. اين در حالي است که به اعتقاد کارشناسان بيماري‌هاي عفوني، جلوگيري از شيوع اين بيماري آسان است، البته اگر مردم در مورد آن آگاهي داشته باشند.

دکتر مينو محرز با انتقاد از عملکرد و خط قرمزهاي آموزش و پرورش و صدا و سيما بعنوان يک رسانه ملي و فراگير، افزود: جمعيت جوان ما زياد است و روابط جنسي پرخطر در اين گروه بالاست. ولي نه طريق رسانه ملي و نه حتي آموزش و پرورش، هشدار مستمري به نوجوانان و جوانان‌م داده نمي‌شود. آنها درباره اين بيماري هيچ نمي‌دانند.

وي ادامه داد: در شرايطي دو نهاد آموزش و پرورش و رسانه ملي از اطلاع‌رساني اين موضوع امتناع مي‌کنند که از سوي مراجع تقليد در اين مورد منعي وجود ندارد و شايد به همين دليل و عدم آگاهي بخشي رسانه‌هاست که در کشورهاي توسعه‌يافته شاهد کاهش آمار ايدز هستيم ولي در کشورهايي همچون کشور خودمان شاهد افزايش آمار آن هستيم.

وي گفت: اگرچه اين بيماري بسيار مشکل‌ساز است ولي با پيشرفت‌هاي علمي داروهايي براي کنترل و بازدارندگي آن وجود دارد و يک فرد مبتلا مي‌تواند با اگاهي و تشخيص به موقع از عمر طبيعي برخوردار باشد، ازدواج کند و با روش‌هاي درماني صاحب فرزند سالم شود.

محرز به عنوان يکي از مبتکرين و مروج روبان قرمز در ايران، گفت: فلسفه انتخاب روبان قرمز به عنوان نماد ايدز به سه مفهوم دلالت دارد نخستين آن سمبل خشم، دوم رنگ خون زيرا که باعث مرگ و مير مي‌شود و سومين ويژگي عشق به بيماران و جوانان مبتلا که حق زندگي دارند و بايد سالم باشند.

در ادامه جلسه، دکتر خليل علي محمدزاده معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه علوم پزشکي واحد تهران، ايدز را يک معضل بهداشتي، فرهنگي و اجتماعي خواند و گفت: بهترين راه مبارزه با عفونت اچ. آي. وي و ايدز، رعايت شئونات اخلاقي، مذهبي، اهميت به ازدواج، پايبندي و وفاداري به خانواده و اتخاذ رفتارهاي بهداشتي و سالم است.

اين سمينار آموزشي در آستانه فرا رسيدن روز جهاني مبارزه با ايدز و با تلاش علمي و اجرائي کميته تحقيقات دانشجوئي دانشگاه علوم پزشکي آزاد اسلامي واحد تهران با حضور دکتر حسن افتخار اردبيلي معاون پژوهش و فناوري و جمعي از مسئولان ارشد اين واحد دانشگاهي و با هدف بحث و بررسي درباره ارتقاي سطح علمي و اگاهي بخشي به دانشجويان، کادر درماني و پرسنل بيمارستان‌ها و کارکنان واحد پزشکي تهران با رويکرد فرهنگ‌سازي و حمايت از مبتلايان ايدز با عنوان «جنبش روبان سرخ» در سالن شهيد احمدرضا احدي برگزار شد.

جمعي از هنرمندان صدا و سيما در جايگاه سفيران انجمن ايدز ايران با آويختن شال قرمز بعنوان نماد و سمبل جنبش روبان سرخ در حمايت از بيماران مبتلا به ويروس اچي آي وي در اين مراسم حضور يافتند. دکتر عاطفه مير سيدي مجري برنامه روي خط سلامت اجراي اين سمينار آموزشي و گفتگو با هنرمندان بهنوش بختياري، پرستو صالحي و اردلان شجاع کاوه را به عهده داشته است.

/انتهای متن/

درج نظر