آماده ارتقاء مناسبات با سازمان همکاري اسلامي در حوزه زنان هستيم

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، مشاور وزير کشور در امور زنان و خانواده با مسئول امور زنان سازمان همکاري‌هاي اسلامي (OAC) ديدار و به بحث و تبادل نظر پرداخت.


فرشته فرهمندپور مشاور وزير کشور در امور زنان در نشست خبري که با حضور فضيلت گرين مسئول امور زنان سازمان همکاري‌هاي اسلامي (OAC) برگزار شد، به تشريح اقدامات صورت گرفته در معاونت امور زنان و خانواده وزارت کشور پرداخت و اظهار داشت: اين معاونت فعاليت‌هاي علمي، اجرايي، آموزشي، اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي را در حوزه زنان رصد، حمايت، هماهنگ و جهت‌دهي مي‌کند.
وي ادامه داد: اين معاونت همچنين توليدکننده و مطرح کننده اطلاعات مربوط به زنان و خانواده مي‌شود چرا که در برنامه‌ريزي‌ها نيازمند پژوهش هستيم.
فرهمندپور در ادامه سخنان خود سياست‌گذاري‌ها را مبتني بر يافته‌هاي علمي و دانش دانست و خاطرنشان کرد: ما معتقديم سياست‌گذاري‌ها بايد مبتني بر يافته‌هاي علمي و دانش باشد که اين امر بر 5 محور توانمندسازي، کار بر روي خانواده، ظرفيت‌سازي، رفاه سالمندان و رفاه جوانان استوار است.
مشاور وزير کشور خاطرنشان کرد: ما در دفتر معاونت امور زنان آمادگي داريم برنامه‌ريزي‌هاي ميان‌مدت و درازمدتي را براي اجراي همکاري‌هاي مشترک ميان دو طرف برنامه‌ريزي کنيم.

وي با بيان اينکه مرکز مطالعات و تحقيقات زنان دانشگاه تهران قديمي‌ترين و باسابقه‌ترين مرکز در رابطه با پژوهش در امور زنان و خانواده است، تصريح کرد:‌ ما در اين مرکز خدمات آموزشي و پژوهشي را در سطح مختلف براي زنان انجام مي‌دهيم.
وي ادامه داد: در اين خدمات 3 محور بيش از همه در همکاري‌هاي دو طرف مدنظر است. اول آنکه ما نمونه‌هايي از انجام تحقيقات را به سفارش سازمان‌هاي مختلف و در همکاري با آنان داريم، از طرفي آمادگي داريم که بعد از اين نيز به اين همکاري‌ها ادامه دهيم و همچنين آمادگي برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي را درباره مسائل مختلف زنان به سفارش و يا با همکاري سازمان‌هايي مانند (OAC) داريم.

مشاور وزير کشور در امور زنان و خانواده در ادامه سخنان خود يادآور شد:‌ ما در دو سال گذشته حداقل 6 کارگاه براي مخاطبيني از کشورهاي انگليسي زبان، عرب‌زبان و روسي‌زبان برگزار کرديم و آمادگي داريم که اين کارگاه‌ها را ادامه دهيم.
وي ادامه داد: رويکرد اصلي اين کارگاه‌ها معارف ديني و انتقال الگوي آن بر روي زنان و خانواده است.
مشاور وزير کشور به فعاليت‌هاي علمي در زمينه انتشار مجلات علمي و تحقيقاتي اشاره و تصريح کرد: ما در زمينه انتشار مجلات علمي در زمينه‌هاي زن و توسعه، زن و فرهنگ و هنر فعاليت‌هايي را انجام داديم و اميدواريم بتوانيم همکاري‌هايي در اين زمينه با سازمان‌هايي مانند OAC داشته باشيم چرا که همکاري‌هاي علمي در حوزه انتشار يافته‌هاي علمي در مجلات مي‌تواند يکي از زمينه‌هاي جدي براي همکاري دو طرف باشد.

فرهمندپور تصريح کرد:‌ شبکه مراکز پژوهشي دانشگاهي حوزه مطالعات زنان و خانواده مي‌تواند زمينه‌هاي خوبي را براي همکاري ايجاد کند چرا که دانشگاه الزهرا به عنوان قديمي‌ترين دانشگاه دخترانه کشور در سال‌هاي اخير پژوهشکده‌اي را در حوزه زنان تاسيس کرده است و از طرفي دانشگاه شهيد بهشتي نيز اقدام مشابهي را در تاسيس پژوهشکده خانواده انجام داده که اين امر مي‌تواند به مطالعات و خدمات علمي در زمينه خانواده کمک کند.

مشاور وزير کشور در امور زنان و خانواده در ادامه سخنان خود تصريح کرد: مرکز مطالعات دانشگاه تهران، شهيد بهشتي و الزهرا شبکه‌اي را به عنوان شبکه‌اي پژوهشي دانشگاهي در حوزه زنان راه‌اندازي کردند که اميدواريم بتوانند همکاري‌هاي گسترده‌اي را در حوزه زنان انجام دهند.

فرهمندپور با اشاره به فعاليت دفاتر امور زنان در استانداري‌هاي کشور تصريح کرد: ما مطالعاتي را در زمينه حقوق کودک انجام داديم که براي ارائه گزارشي به کنوانسيون حقوق و کودک که به دفاتر خود در کشور اعلام کرديم تا گزارش‌هايي را از اقدامات‌شان در دو سال اخير به ما ارائه دهند. تا بتوانيم در اين کنوانسيون ارائه دهيم.

وي با بيان اينکه وزارت کشور به شناسايي ظرفيت و توانمندي‌هاي NGOهاي فعال در حوزه زنان و زنان و دختران فعال در NGOها شناسايي کرده است،‌ خاطرنشان کرد: ما آمادگي داريم تا اگر OAC تمايل داشته باشد همکاري‌هاي دو جانبه‌اي را در جهت استفاده از اين ظرفيت‌ها انجام دهيم.

وي در ادامه سخنان خود به موضوعات حقوق بشر عدالت جنسيتي به جاي برابري جنسيتي به عنوان دغدغه‌هاي مشترک دو طرف اشاره و خاطرنشان کرد: ما نيز نسبت به اين امور دغدغه داريم و اميدواريم بتوانيم تفاهم‌نامه اوليه‌اي را بر اساس محور همکاري‌هاي خود در زمينه‌هاي مختلف ثبت کنيم و به نتيجه مشترک برسيم.
فرهمندپور خاطرنشان کرد: ما آمادگي داريم تا پيش‌نويس اوليه سند تفاهم‌نامه همکاري با سازمان همکاري اسلامي (OAC) را آماده کرده تا پس از آماده شدن اين پيش‌نويس جلساتي را به منظور اجرايي کردن کارهاي علمي در قالب نشست مشترک انجام دهيم که در اين نشست نمايندگاني از دو طرف مي‌توانند حضور داشته باشند.

وي به ايجاد دبيرخانه‌اي براي همکاري‌هاي مشترک باحضور نمايندگان از دو طرف اشاره و تصريح کرد: قدرت و امکانات وزارت کشور که از جمله مهتمرين وزارتخانه‌هاي کشور است، به عنوان نهاد اجرايي و ظرفيت علمي که دانشگاه تهران و شبکه پژوهشي دانشگاهي که به آن اشاره کردم دارند مي‌توانند زمينه حرکت را براي همکاري‌هاي دو جانبه ميان دو طرف فراهم کنند.

وي خاطرنشان کرد:‌وزارت کشور سابقه همکاري‌هايي با رؤساي ثبت‌احوال کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي داشته است که ما آمادگي داريم در شرايط مشابه اين کنفرانس را با سازمان همکاري اسلامي برگزار کنيم.

فضيلت گرين نيز در ادامه اين نشست به لزوم همکاري‌هاي مشترک اشاره و خاطرنشان کرد: ما هم دغدغه‌هاي شما را داريم و اميدواريم بتوانيم با يکديگر همکاري داشته باشيم اما نقطه ضعف ما اين است که بر تئوري‌ها تکيه کرده و آنها را اندازه‌گيري کرده و مطابق با جامعه‌اي که مي‌خواهيم آن را پياده مي‌کنيم در حالي که ما بايد بتوانيم ديدگاه‌هاي خودمان را در سطوح مختلف بيان کنيم.

وي ادامه داد: ما ارزش‌هاي خودمان راداريم و مي‌توانيم مطابق آنها با چشم‌اندازي که در نظر داريم حرکت کنيم، سازمان همکاري اسلامي OAC همکاري‌هاي مختلفي را در زمينه اقتصادي، اجتماعي و سياسي انجام داده است که بر روي حوزه زنان و خانواده بيشتر تمرکز کرده است.

گرين با بيان اينکه نيازمند جمع‌آوري اطلاعات و تهيه دانشنامه تاريخي براي فعاليت‌هاي فرهنگي زنان هستيم،‌خاطرنشان کرد: اين اقدام مي‌تواند براي نسل‌هاي آينده مفيد بوده تا بتواند از آن بهره‌مند شود.

وي در پايان سخنان خود به راه‌اندازي مرکزي براي همکاري‌هاي مشترک، امضاي تفاهم‌نامه در زمينه‌هاي مختلف، تنظيم قطعنامه در مورد نقش زنان در برقراري صلح و امنيت و دعوت از پژوهشگران براي ارائه تحقيقات‌شان به سياست‌گذاران اشاره و تصريح کرد. لازم به ذکر است در اين ديدار دو طرف به بيان ديدگاه‌ها و پيشنهادات‌شان در حوزه زنان به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

/انتهای متن/

درج نظر